Marketing voor het Kinderdagverblijf. Juist nu.
Waarom het juist nu wel het moment is voor marketing voor het Kinderdagverblijf en de BSO.
Het is een bizarre tijd. Alles staat op zijn kop. En de wereld zoals we die kenden zou wel eens voorgoed kunnen veranderen. Op korte termijn brengt dat veel onzekerheden met zich mee. Maar misschien op lange termijn zullen we ook zien dat het Corona virus sommige duurzame ontwikkelingen heeft versneld. Of misschien wel onze familiebanden heeft versterkt. Momenteel staan we stil en nemen we rust. Denken we na over ons leven en de toekomst. Wat is écht belangrijk? En waar heb ik onder het mom van “drukte” andere dingen meer prioriteit gegeven? Hoe ga ik dat in het vervolg anders doen? We verschuiven met zn allen van het kwadrant “Urgent én belangrijk” langzaam naar “niet urgent maar wel belangrijk”. En dat geldt niet alleen voor ons privéleven.
Juist ook voor organisaties zoals kinderopvang is dit het uitgelezen moment om te reflecteren op de koers die jullie varen. Vaak komt dit er in normale tijden weinig van. De dagelijkse operationele dingen zijn altijd urgenter en voor strategie heb je nou eenmaal tijd nodig. Laat dat nou iets zijn wat we nu wel hebben: TIJD!
Planning for the future: Marketing Kinderdagverblijf
De eerste beer die direct omhoog springt is:” Maar we weten niet hoe de toekomst eruitziet! Alles is zo onzeker dat we ons onmogelijk met de visie en strategie van onze organisatie bezig kunnen houden.” Dat klopt. En ook weer niet. Het klopt dat het onzeker is waar we naar toe gaan. Zal er op de langere termijn een vraagafname komen in de kinderopvang en hoe groot is deze dan? We hebben geen idee. Maar je kunt er wel over nadenken wat je gaat doen in de verschillende scenario’s. Als je niks doet, loop je het risico overvallen te worden door de werkelijkheid. En dan loop je achter. Als je plant en strategieën verzint voor scenario’s, ben je voorbereid en kun je inspelen op wat er komt. Marketing voor het Kinderdagverblijf is dus erg belangrijk.
Een organisatie die niet afhankelijk is van de grillen van de markt
En los van strategieën is hetgeen dat het allerbelangrijkste is in tijden van onzekerheid, je eigen organisatie stevig krijgen (of houden). Handelen vanuit de basis, jullie eigen visie. Dat is namelijk wat jullie authentiek maakt en dus anders van de rest. Organisaties die hun visie heel scherp hebben en daar naar handelen zijn vaak de meest succesvolle organisaties (zowel financieel als medewerkerstevredenheid, verzuim, sfeer). En zij worden weinig beïnvloed door het heen en weer gaan van de markt.
Wat ik bedoel met handelen naar je visie is bijvoorbeeld het volgende. Bij veel kinderopvangorganisaties zie ik tegenstellingen in het aanbod die niet overeenkomen met hun missie. Zo hebben sommigen bijvoorbeeld pedagogische kwaliteit hoog in het vaandel staan. Maar tegelijkertijd bieden ze ook heel veel pakketten flexibele opvang aan. Dat strookt niet met hun kwalitatieve visie want flexibele opvang is dan wel handig voor ouders, het komt de pedagogische kwaliteit niet ten goede. Je bent dan als het ware afgedreven van je oorspronkelijke visie. Het is prima als je van flexibiliteit één van je speerpunten wilt maken, maar haal dan pedagogische kwaliteit uit je missie. Het klopt namelijk niet en het maakt de boodschap en jouw onderscheidende positie minder helder voor ouders. Want waar sta je nou echt voor?
Vaak wordt er door kinderopvangorganisaties (en organisaties in het algemeen) gedacht dat het slim is om maar zoveel mogelijk dingen aan te bieden. Kwaliteit, flexibiliteit, warme lunch, ouderworkshops, afhaalmaaltijden etc. Immers tussen zoveel speerpunten zal er altijd wel iets bij zitten wat een ouder aanspreekt. Maar het tegendeel is waar. Als je van alles een beetje doet net als alle andere kinderopvangorganisaties in de buurt, hoe kan een ouder dan een keuze maken? Hoe weet een ouder dan wie je écht bent en WAAROM ze voor jou moet kiezen.
In het voorbeeld van de hoge pedagogische kwaliteit in je visie kun je er bijvoorbeeld ook voor kiezen om juíst dit als speerpunt van je communicatie te maken. Je kunt namelijk uitleggen dat je geen flexibele opvang hebt ómdat bij jullie pedagogische kwaliteit belangrijker is. Sommige ouders zullen daarop afhaken, maar de kans dat je er een doelgroep juist mee aantrekt die vele malen beter bij je past is veel groter. En daarmee maak je dus een steviger en gezonder bedrijf.
Wie wil er werken aan het verstevigen van zijn organisatie?
Als je van plan bent om aan je bedrijfsstrategie en / of marketingplan te werken en je kunt daar wel wat hulp bij gebruiken, dan kun je altijd een gratis afspraak maken. In deze online afspraak gaan we de diepte in en krijg je de eerste handvaten aangereikt. Stuur me een berichtje en we plannen de afspraak.